3 Eylül 2010 Cuma

Sıvı nitrojene elimizi sokarsak ne olur?

Azot, -195 santigrat derecede kaynayan bir element. İnsanın her hangi bir uzvunu saniyeler içinde dondurmak veya derisini tahriş etmek için son derece yeterli bir sıcaklık. Bakalım, elimizi sıvı nitrojene daldırınca ne oluyor?



İlginç şekilde, vücut ısımız, azot için çok yüksek bir sıcaklık teşekkül ediyor. Elimizi daldırır daldırmaz, temas eden nitrojen anında buharlaşıyor ve buhar kabarcıkları sıvı nitrojenin elimize temas yüzeyini azaltıyor. Bu sayede yara almadan atlatmak mümkün bu hareketi. Ancak sıvı nitrojenin içinde geçirilecek fazladan bir kaç fazla saniye ile elinizi kaybetmeniz işten bile değil.

Son olarak, bu deneyi evde denemeyin demiyoruz zira, sıvı nitrojeni nerden bulacaksınız da elinizi sokacaksınız...

Bu makale, http://www.popsci.com/ adresinden tercüme edilmiştir. 

1 yorum:

  1. Bundan 5 sene önce üniversitenin ilk yıllarında (Hacettepe Fizik Mühendisliği) bir etkinlikte sıvı azotla elektrik akımı oluşturuyorlardı. Baktım kabın etrafında hiçbir koruma ve engel yoktu. Garibime gitti ve sordum: Buna elimizi sokarsak bir şey olmaz mı neden açıkta duruyor? Deneyin başındaki kız "Yok bir şey olmaz" diyerek elini içine soktu. Bize de cesaret geldi. Biz de sokabilir miyiz dedik. Kız uyardı: Sokun ama uzun süre tutmayın hemen çekin. 78K olduğunu bildiğimiz için sokunca derhal donacağını düşünmüştük. Zaten tutmazdık uzun süre. Uzun süreden kasıt da 1-2 saniye... Sonra ben de elimi daldırıp çıkardım. Çok hoş bi duygu. Elim kupkuru oldu :) elimin etrafındaki nemler donmuştu çünkü. Sonra kabın içine baktık buz parçaları var.

    Bu arada ben elimi videodakinden daha uzun süre tuttum. Yavaşça daldırıp çıkarmıştım.

    Bugün İş Güvenliği Uzmanlığı dersinde hocama sözledim. Kesinlikle kabul etmedi. Siz elinizi soktuğunuzu sanmışsınızdır dedi :) İkna edemedim adamı.

    Orada bir etki olduğunu ama adını unuttuğumu söyledim. Çok kızgın bir yağa batırınca da bir şey olmadığını söyledim ama tabi kimse inanmadı :)

    Kendini ifade edememek çok kötü. Unutmak da... O etkinin adını hatırlayıp olup biteni anlatsaydım daha etkili olurdu sanırım. Olayı biliyordum ama adını hatırlayamadım. Bu etkiye ne deniyordu?

    YanıtlaSil